2010. február 10., szerda

Angol tanítás (Szántai Patrícia)

"Miért tanuljak angolt?" "Miért tanuljak nyelveket?" "Nem tanulok, mert már van nyelvvizsgám!"

Ugye ismerős mondatok, kedves tanárok és leendő tanárok?

A magyar diákok többsége így viszonyul a nyelvtanuláshoz. Akkor mi, tanárok, mégis mit tehetünk azért, hogy ösztönözzük őket?

A megoldás kulcsa talán a technológiábn rejlik. Hogy ne csak poros és furcsa szagot árasztó lexikonok és szótárak, meg unalmas magolást ígérő könyvhegyek lebegjenek a diákok lelki szemei előtt, ha a nyelvtanulást szót hallják, azért bizony a pedagógusok is sokat tehetnek.

"De mégis mit adjak még ezeknek a kölköknek?"-hangozhat a nem teljesen jogtalan kérdés.

"Beszéljen az ő nyelvükön!"

A "motorizált nemzedék anyanyelve" ma már nem a könyvek, hanem a média, a világháló, és a számítástechnika.

Gyakorta vesszük észre, hogy a külföldön járó turista mennyire örül, ha anyanyelvén szólnak hozzá. Nos, a diák sincs ezzel másképp. Ha egy általa olyannyira kedvelt nyelvvel fordulunk hozzá, akkor örömet szerzünk neki, felkeltjük érdeklődését, és motiválhatjuk. A mai technika pedig számos lehetőséget kínál fel az oktatóknak.

Barangoljunk hát mi is külföldi turistaként a módszerek között, hogy hazatérvén, immár mi kalauzoljuk a mi kis "idegen nyelvűjeinket" a virtuális világon túli világban, ahol a nyelvek oly széles és már-már kifogyhatatlan tárháza rejlik.

Témám az angoltanítás, bővebben a nyelvtanítás. Ez azért fontos terület, mert a mai világban a kommunikáció az egyik legfontosabb kulcskompetencia. A kultúrák és emberek között hidat épít. A fenti linkek segítséget nyújtanak a motiválásban 8elsősorban, ám nem kizárólagosan). A keresztrejtvénnyel játékot készíthetünk az órára, főleg a kultúra egyes részterületeinek közelebb hozatalában jó, de házi feladatnak is ajánlom. A videókészítés szintén motivál az által, hogy olyasmit mutatunk a gyerekeknek, ami érdekli őket. Jó feladat, ha olyan dalt választunk, aminek szövege könnyen érthető, mert egy feladatlapot kitöltethetünk velük. Fill-in-the-gap típusfeladat, hogy a hiányzó részeit a dalnak töltsék ki, utána pedig lefordítjuk. Ez szókincsfejlesztésnek kiváló, mert a szavakat így tudják majd mihez kötni és maradandó lesz. Személy szerint én is tanultam így, és valóban hatékony. A BBC gyerekeknek jó hallásértés gyakorlat, ehhez is lehet kérdőívet készíteni, hogy miről volt szó a szövegben. Utána rendezhetünk vitafórumot, vagy beszélgetést az adott témáról. Ráadásul itt szűrt hírek vannak, amik nem erőszakosak, gyerekeknek nem ártalmas. A különféle betűző programok, játékok fejlesztik a helyesírást, és akár versenyt is rendezhetünk belőle. A webquest és spezify egy-egy kultúrarészlet vagy nehezebb szó prezentációjában segíthet. A ning pedig tippeket ad az angoltanításhoz. Angoltanárok az angoltanárokért. Természetesen a legtöbb feladat kiadható a gyerekeknek is, hogy otthon a számítógép segítségével ők is készíthetnek ilyen jellegű dolgokat. Ám ezt csak plusz jegyért, esetleg javításként, hogy ne kerüljön hátrányba az, aki kevésbé van otthon a számítástechnika világában, vagy ha nincs számítógépük. (hátrányos helyzetűek)

A prezentációm: http://prezi.com/oh8ounrkdu4-/
A prezentációban szereplő oldalak linkjei:
http://www.weboword.com/vocabulary
http://www.bbc.co.uk/podcasts/series/wnc/
http://www.spezify.com/
http://webquest.org/index.php
http://www.manythings.org/
http://www.timesspellingbee.co.uk/
http://englishcompanion.ning.com/
http://www.eclipsecrossword.com/

Egy videó, amit készítettem:
http://www.youtube.com/watch?v=Z-7kPNvHi2c

További számos AMV (anime music video) található az alábbi oldalon:
http://www.youtube.com/

Szántai Patrícia
http://twitter.com/hoshihana1
http://hoshihana1.blogspot.com/

Nincsenek megjegyzések:

TeaM Labor